5 razy „Dlaczego”

Dlaczego płacę za prąd? Bo urządzenia go zużywają

Dlaczego go zużywają? Bo chcę żeby zaspokajały moje potrzeby.

Dlaczego zużywają go tak dużo? Bo nie wiem ile zużywają prądu.

Dlaczego nie wiem ile zużywają prądu? Bo nigdy nie zmierzyłem.

Dlaczego nigdy nie zmierzyłem? Bo jestem leniwy i mnie to nie interesowało.

Posiłkując się zasadą Kaizen „5 razy Dlaczego” doszedłem do wniosku, że mimo, ze wiem ile płacę to przez moje lenistwo nie wiem, co ile zużywa. Wziąłem, więc wszystkie rachunki za prąd spisałem do jednego pliku razem z podziałem na miesiące. Następnym krokiem było kupienie watomierza i zbadanie ile prądu bierze każde urządzenie. U mnie proces był długotrwały, ponieważ chciałem mieć bardziej miarodajne wyniki.

Wyniki bardzo mnie zadziwiły – najwięcej prądu na przeciętne gospodarstwo pobiera lodówka, pralka i czajnik elektryczny. Samo obniżenie JEDNEGO stopnia na chłodzenia na lodówce daje oszczędności rzędu 70 PLN rocznie! Koleje oszczędności i kolejne 70 PLN to zaprzestanie używania elektrycznego czajnika na rzecz normalnego „gwizdanego” na gaz. Odbyło się to kosztem wzrostu o 20 PLN gazu, ale mimo wszystko warto. Odłączanie zasilaczy, do których nic nie jest podłączone, oraz wyłączanie listwy zasilającej przyciskiem weszło nam już w nawyk. Prawie niezauważalnym kosztem zyskaliśmy sporo.

Sumarycznie wyszło tego ok.12 PLN miesięcznie. 12 PLN miesięcznie dodatkowo do naszego rachunku. Nasze zarobki właśnie wzrosły z 123 do 135 PLN miesięcznie. Zawsze możesz też wpłacić sobie na koniec roku różnice między rocznym rachunkiem bazowym a bieżącym. Wtedy różnicę widać jeszcze bardziej.

Skomentuj

