Piramida bezpieczeństwa

Każdy dom budowany od podstaw musi mieć fundament.  Bez fundamentu nie można zbudować solidnego domu. Tak samo jest z finansami. Jeśli nie masz stabilnego wsparcia , tak zwanej poduszki bezpieczeństwa to „dom” który budujesz może szybko się zawalić. Dlatego ja zanim zacząłem przygodę z finansami przygotowałem sobie takie podstawy.

Wyglądają one mniej więcej tak :

Bez tytułu

Pod numerem 1 są dwu letnie obligacje skarbu państwa. Posiadają one aż 70% mojego portfela. Dlaczego tak dużo ? Bo fundamenty muszą zapewniać solidne podstawy dla naszego kapitału. Dlaczego obligacje ? Bo trzeba trochę zachodu aby je spieniężyć – tak aby nie kusiło 😛 Obligacje kupione są naprzemiennie czyli co roku są odnawiane. Zyski są akumulowane.

Numer 2 to konto oszczędnościowe. Konto z kapitalizacją miesięczną. Jest to drugi filar który wspiera naszą piramidę. Tutaj przyjąłem sobie za zasadę, że roczne nadwyżki ( wiadomo nie ma tego dużo, ale..) przekazuje na punkt 3. Jest to 10% całości portfela. Dlaczego konto oszczędnościowe ? Bo różne sytuacje mogą się przydarzyć  np. naprawa samochodu, awaria pieca gazowego , czy nawet wyjazd last minute . Co jakiś czas weryfikuję, czy proporcje do 1 „trójkąta” są utrzymane. Jeśli nie to wyrównuję.

Punkt 3 to akcje , ETF, waluty i inne instrumenty finansowe dużego ryzyka. Zawiera 10% portfela. Zyski są przenoszone do trójka numer 4.

W czwartej części są inwestycje długoterminowe. W skład tego „trójkąta” wchodzą akcje spółek dywidendowych oraz inwestycje „outdoorowe”. Zyski z tego trójkąta są przekazywane do trójkąta numer 2.

Podsumowując – Zyski z pozycji 3 i 4 generują ponad 80% wszystkich zysków. Idealnie się to wpisuje w zasadę Pareta. Mając gdzie mieszkać i mając stabilne zaplecze finansowe (pozycje 1 i 2 )  , którym nie muszę się za długo zajmować, mogę się skupić na zarabianiu w pozycjach 3 i 4.

Dodam jeszcze jedną istotną rzecz. To wszystko jest dodatkowo, a nie zamiast mojej pracy. Jeszcze nie wszedłem na odpowiedni pułap, aby utrzymywać się tylko z tego „trójkąta”.  W przyszłości podział na pewno będzie się zmieniał jednak na tą chwilę jest to wariant dla mnie najbardziej optymalny.

8 thoughts on “Piramida bezpieczeństwa

    1. Niestety ale nie dorobiłem się jeszcze 😛 Na razie musi zostać tak jak jest dopiero za jakiś czas będę dodawał funkcjonalność

      Lubię to

  1. Mi się zawsze wydawało, że bardziej opłaca się trzymać pieniądze na lokatach (jest sporo ofert na kwoty wyższe niż 10 tys.), niż w obligacjach… chyba, że chodzi tu bardziej o „trudność dostępu” 🙂

    Lubię to

    1. Tak chodzi własnie o trudność dostępu. Poza tym nie ma co się łudzić obligacje i lokaty to są raczej „poduszką bezpieczeństwa” źródłem zarobku. Od tego służą pozostałe 2 trójkąty 😛

      Lubię to

Skomentuj

